01 februari 2017

NOTENTAARTJE


Februari kunnen we niet beter inluiden met een heerlijk en makkelijk klaar te maken notentaartje. Eigenlijk jok ik een beetje, want dit notentaartje bakte ik afgelopen zondag, één van de laatste dagen van januari.

Stephan en Teije waren een weekend in Limburg en ik had wat me-time. Zaterdag zag ik na een hele lang tijd eindelijk mijn Belgische vriendinnen weer. We spraken af in Mechelen en maakten er een shop-lunch-shop-taartdag van. En ach, omdat ik nog niet genoeg lekkers op had zaterdag, bakte ik zaterdag dit taartje met krokante bodem, grofgehakte noten en karamel.


NOTENTAARTJE

Bereidingstijd 30 minuten en 40 minuten baktijd

Nodig

Voor de bodem:
250 gram bloem | 100 gram poedersuiker | 250 gram koude boter | 1/2 tl zout | 1 ei, opgeklopt

Voor de karamel:
140 gram witte basterdsuiker | 2 el lichte agave siroop | 125 ml slagroom | 300 gram gemengde noten

Doen

Verwarm de oven voor op 180 ºC en vet de bakvorm in | Hak de noten grof | Mix de bloem met de poedersuiker, boter, het zout en opgeklopt ei (als het deeg nog kruimelig is, voeg je ei toe, als het deeg te plakkerig is, voeg je nog wat extra bloem toe) | Kneed het deeg tot een bal en laat 30 min. rusten in de koelkast | Rol het deeg uit met een deegroller en bedek hier de bakvorm mee | Bak de bodem 20 minuten in de oven

Smelt de basterdsuiker op laag vuur in een pan | Zodra de randjes donker worden, ga je roeren met een garde, eerder niet | Roer er de agave siroop door en vervolgens de slagroom (let op: dit neemt toe in volume en is heet!) | Roer net zolang tot je een gladde saus hebt | Roer als laatste de gehakte noten door de karamelsaus

Verdeel de noten met karamel over de voorgebakken taartbodem en bak de notentaart nog 20 minuten in de oven | Laat de taart voor het serveren afkoelen | Bewaar de notentaart met karamel buiten de koelkast, afgedekt met aluminiumfolie




Geen opmerkingen:

Een reactie posten