28 september 2015

FOOD & FRIENDSHIP


 
Het afgelopen weekend was het weer even stilte na de storm en had ik een lekker weekendje voor mezelf. Mijn 2 mannen vertrokken zaterdagochtend voor een weekendje naar Limburg en ik kreeg zaterdag bezoek van mijn Limburgse vriendinnetje Mijke. Ik besloot een lekkere lunch voor ons tweetjes voor te bereiden. Ik maakte twee simpele gerechten, een lekkere herfstsoep met de volle smaak van paddenstoelen en tijm en een rijk gevulde salade met stukjes frisse appel, noten en stukjes brie. Het was weer even geleden dat we elkaar zagen en hebben fijn lang geluncht en elkaar bijgepraat over van alles en nog wat.
 
Fijne week!
 
 
Paddenstoelensoep
Nodig: 1 rode ui, 400 gr gemengde paddenstoelen, bv. kastanjechampignons, cantharellen, shii-takes, oesterzwammen (ik kocht een bakje gemende paddenstoelen op de markt), 2 teentjes knoflook, 100 ml kookroom, tijm, 1 liter groentebouillon, peper en zout, peterselie voor de afwerking, kokosolie
 
Doen: Snipper de ui en hak de knoflook fijn. Fruit een paar minuten in een pan met kokosolie. Snijd de paddestoelen in stukken en voeg samen met wat tijm toe aan de pan. Bak ze ongeveer 10 minuten op matig vuur totdat het meeste vocht verdwenen is. Schep ongeveer de 1/3 deel uit de pan en bewaar apart. Voeg de bouillon toe aan de pan en breng aan de kook. Zet het vuur uit en pureer de soep fijn. Roer de kookroom er doorheen en breng weer aan de kook. Proef of er eventueel nog wat zout of peper moet. Schep als laatste de bewaarde paddestoelen bij de soep en verwarm nog een minuutje mee. Schep de soep in borden of kommen en bestrooi met wat gedroogde of verse peterselie.
 
 

 
Salade met appel en brie
Nodig: 150 gr gemengde rucola sla, 1 appel, 150 gr brie, 200 gr spekjes, 50 gr hazelnoten, 2 eetl olijfolie, 1 eetl citroensap, 1 eetl honing, peper en zout
 
Doen: Rooster de hazelnoten ca 10 min in een koekenpan of oven lichtjes bruin. Bak de spekjes in een andere koekenpan krokant. Klop de olijfolie, citroensap en honing met een snufje peper en zout tot een dressing. Snijd de appel en de brie in stukjes en meng door de sla. Verdeel de dressing over de salade en schep een paar keer door elkaar. Verdeel de salade over een kom of een paar borden. Verdeel de hazelnoten en de uitgebakken spekjes er over.
 

 
 
 
 
By the way, I'm wearing the smile you gave me.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten